
Posledným augustovým dňom sa na hrade Ľupča oficiálne skončila letná sezóna. Podľa kastelána Vladimíra Homolu priniesla dve tváre – na jednej strane úspešné a vypredané podujatia, na druhej strane nepredvídateľné výzvy v podobe nepriaznivého počasia. Aj napriek nim hodnotí tím hradu leto ako veľmi úspešné.
Zvládol leto s noblesou – aj napriek výzvam
Hrad Ľupča ponúkol počas leta bohatý kultúrny program – od tradičných prehliadok až po tematické večery a sokoliarske vystúpenia. Mimoriadny záujem verejnosti si získali nočné prehliadky s historickým zoskupením Projekt Donč na tému poľovačky, ktoré boli oba večery úplne vypredané.
„Záujem o netradičné formy prezentácie histórie nás veľmi teší. V budúcej sezóne plánujeme nočné prehliadky rozšíriť na dva víkendové termíny,“ prezradil kastelán Vladimír Homola.
Počas júla a augusta zavítalo na hrad viac ako 12 000 návštevníkov. Hoci to bolo o niečo menej než v minulom roku, hrad zaznamenal nárast tržieb, najmä vďaka zvýšenému predaju publikácií a suvenírov.
Získava si uznanie návštevníkov
Hrad sa teší výborným hodnoteniam návštevníkov, ktorí vyzdvihujú najmä kvalitu lektorského výkladu, atmosféru a viditeľnú snahu o obnovu pamiatky.
„Sprievodkyňa bola vtipná, odborná a pútavá – určite odporúčam návštevu,“ napísala v recenzii návštevníčka Maťka Šichmanová.
Podobne pozitívne reakcie prichádzajú aj od ďalších hostí, ktorí oceňujú úsilie Železiarní Podbrezová ako vlastníka hradu a jeho systematickú obnovu.
Zostáva otvorený aj na jeseň
Aj po skončení hlavnej sezóny zostáva hrad otvorený. Komentované prehliadky prebiehajú cez víkendy a sviatky, dolný hrad je prístupný každý deň okrem pondelka – až do konca novembra. Organizované skupiny si môžu prehliadku dohodnúť aj počas pracovného týždňa.
História v modernom šate – hrad Ľupča spustil nový web
Popri bohatej letnej sezóne prišla aj ďalšia významná novinka – hrad Ľupča spustil nový web. Vznikol po niekoľkých mesiacoch spolupráce so spoločnosťou ŽP Informatika.
Nová stránka má moderný responzívny dizajn a pohodlne sa zobrazuje na všetkých zariadeniach – od mobilu po počítač. Okrem praktických informácií o otváracích hodinách a vstupnom prináša aj bohatý obsah venovaný histórii, architektúre a obnovám hradu.
„Mimoriadne ma teší, že nová stránka neponúka len základné informácie, ale aj množstvo odborných textov o histórii a vývoji hradu. Budeme ju ďalej rozvíjať a dopĺňať o nové prvky a funkcionality,“ hovorí kastelán Vladimír Homola.
História dostupná všetkým a kultúrna pýcha Železiarní Podbrezová
Hrad Ľupča sa v posledných rokoch stal jednou z najnavštevovanejších kultúrnych pamiatok regiónu. Počas leta sem zavítalo 12 024 návštevníkov, z toho 745 rodinných vstupov. Najčastejšími krajinami návštevníkov boli Slovensko, Maďarsko, Česko, Poľsko a Nemecko, ďalšie národnosti zastupovali Francúzsko, Ukrajinu či Nový Zéland. Počas sezóny sa uskutočnilo 553 komentovaných prehliadok, predalo sa 61 publikácií a 1981 magnetiek o hrade.
Súčasťou modernizácie je aj nová séria textových hradných sprievodcov, určená predovšetkým zahraničným a nepočujúcim návštevníkom. Materiály prinášajú hlbší a dostupnejší zážitok z prehliadky a do budúcna ich plánuje hrad rozšíriť do mobilnej aplikácie, aby história hradu Ľupča bola doslova „na dosah ruky“.
Výrazný podiel na obnove, rozvoji a modernej prezentácii hradu má spoločnosť Železiarne Podbrezová, ktorá je jeho vlastníkom. Pod jej vedením sa hrad stal živým miestom kultúry, histórie a vzdelávania, prepájajúc tradíciu s moderným prístupom.
„Sme hrdí na to, že ako podnik s viac ako 180-ročnou tradíciou môžeme prispievať k zachovaniu kultúrneho dedičstva regiónu,“ zdôraznil kastelán.
Autor (zdroj): Podbrezovan

